Filozofia nauczania w Centrum Językowym Politechniki Łódziej
Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej wspiera społeczność Politechniki Łódzkiej w rozwijaniu kompetencji wielojęzycznych i międzykulturowych, niezbędnych do rozwoju akademickiego, zawodowego i osobistego. Nasza filozofia nauczania opiera się na przekonaniu, że nauka języków obcych jest procesem zarówno poznawczym, jak i społecznym, który umożliwia studentom skuteczną komunikację, krytyczne myślenie i odpowiedzialne działanie w kontekście globalnym.
Podstawowe zasady nauczania
1. Podejście skoncentrowane na uczącym się. Koncentrujemy się na indywidualnych potrzebach, celach i stylach uczenia się studentów i słuchaczy. Zajęcia zachęcają do aktywnego uczestnictwa, refleksji i autonomii.
2. Integracja języka i treści. Promujemy sensowne używanie języka poprzez zadania, które łączą rozwój językowy studentów i słuchaczy z ich dziedzinami akademickimi, zainteresowaniami zawodowymi i komunikacją w realnym świecie.
3. Rozwój umiejętności XXI wieku. Nasze lektoraty i kursy rozwijają krytyczne myślenie, współpracę, kreatywność i kompetencje cyfrowe – kompetencje niezbędne do uczenia się przez całe życie i sukcesu w środowisku międzynarodowym.
4. Integracja i dostępność. Dążymy do stworzenia wspierającego, inkluzywnego środowiska, w którym każdy student i słuchacz może się rozwijać, niezależnie od pochodzenia, doświadczenia czy poziomu zaawansowania.
5. Jakość i innowacja. Nieustannie doskonalimy nasze metody nauczania poprzez refleksyjną praktykę, współpracę i zaangażowanie w aktualne badania w dziedzinie edukacji językowej i uczenia się wspomaganego technologiami. Regularnie uczestniczymy i organizujemy warsztaty, szkolenia, konferencje dla nauczycieli.
6. Świadomość międzykulturowa. Przygotowujemy studentów i słuchaczy do komunikowania się między kulturami z szacunkiem, otwartością i ciekawością – jako członków różnorodnych społeczności akademickich i zawodowych.
Zasady projektowania nowych lektoratów i kursów
Analiza potrzeb
Każdy lektorat i kurs opiera się na jasnym zrozumieniu potrzeb akademickich, zawodowych i językowych studentów lub słuchaczy, zidentyfikowanych w drodze konsultacji z wykładowcami, pracodawcami i studentami. Przed rozpoczęciem lektoratu lub kursu studenci/słuchacze przystępują do testu kwalifikacyjnego, niezbędnego do sprawnego przydzielenia do grup. Podczas projektowania nowych lektoratów /kursów językowych/ PŁ przeprowadzane są konsultacje z Radami Kierunków Studiów oraz Centrum Kształcenia Politechniki Łódzkiej.
Projektowanie oparte na efektach uczenia się
Efekty uczenia się są jasno określone i zgodne z celami instytucji w oparciu o wymogi ministerialne oraz uczelniane (Centrum Kształcenia PŁ), standardy CEFR oraz oczekiwania zawodowe.
Uczenie się oparte na zadaniach i kompetencjach
Przygotowując nowe lektoraty i kursy językowe, kładziemy nacisk na praktyczną komunikację, autentyczne zadania oraz integrację wiedzy, umiejętności i postaw istotnych dla ścieżek studiów i kariery zawodowej studentów.
Elastyczność i personalizacja
Kursy pozwalają na dostosowanie do różnych poziomów zaawansowania, potrzeb edukacyjnych i preferencji. Ponadto lektoraty i kursy językowe są zgodne z efektami uczenia się określonymi w programie studiów.
Ocenianie
Ewaluacja wspiera postępy i refleksję, a nie tylko wyniki. Wykorzystujemy różnorodne narzędzia, takie jak portfolio, samoocena, refleksja i ocenę koleżeńską.
Współpraca i interdyscyplinarność
Projektowanie lektoratów i kursów sprzyja współpracy międzywydziałowej i łączy naukę języków obcych z kontekstem inżynierii, nauk ścisłych i zarządzania (komunikacja z Radami Kierunków Studiów).
Zrównoważony rozwój i ciągłe doskonalenie
Każdy nowy lektorat lub kurs prowadzony jest testowany pilotażowo, oceniany i udoskonalany, aby zapewnić długoterminową jakość i trafność. Informacje zwrotne od studentów (badania satysfakcji, ankiety studenckie w trakcie i na końcu semestru oraz indywidualne ankiety satysfakcji nauczycieli) i nauczycieli stanowią podstawę do ciągłego rozwoju. Kierownictwo i kierownicy przedmiotów regularnie spotykają się, aby omówić kursy i materiały szkoleniowe; przeprowadzana jest analiza SWOT; w razie potrzeby wprowadzane są zmiany i ulepszenia.
Nasza wizja
Wyobrażamy sobie Centrum Językowe jako dynamiczną społeczność akademicką, w której innowacja spotyka się z tradycją – miejsce, które kształci wielojęzycznych, refleksyjnych i globalnie myślących absolwentów, gotowych do komunikacji i współpracy między dyscyplinami i kulturami.